Fyll i total kostnad eller antal visningar så kommer den andra att beräknas utifrån de val som du gör.

Annons

Placering

Typ

Storlek

Antal visningar


Total kostnad


CPM = CPT = Cost per 1000 annonsvisningar

CPC = Cost Per Click - Används inte av Skånska Mediahuset. Enda stället vi använder detta på är Advetorials på webben.

CPA = Cost Per Action - Kostnad per handling som besökaren gör, kan vara per click, per like, per registrering av nyhetsbrev, eller ”kontakta mig” tjänst eller genomförande av tävling/enkät och slutligen per köp.

CPO = Cost Per Order - Kostnad per köp/beställning sista steget och slutliga målet för de som har e-handel, eller prenumerationsbeställning som oss.

ROS = Run Of Site - Annonsen sprids ut över hela siten och har ingen direkt styrning.

BEGÄRD PLACERING - Kan vara en önskad sektion, antal gånger annonsen får visas per dag, per besökare eller per månad osv. Kan också vara att man styr den mot ort - ip baserat.

SOV = Share Of Voice - Del av totalen. Exempel: Vi har 100 annonsvisningar på startsidan och kunden har köpt 50 av dessa, då är kundens andel av totalen (SOV) 50%. Kunden vill ha 25% SOV på startsidan, då får kunden 25 annonsvisningar

KLICKRATE - Antalet klick delat med antalet annonsvisningar. En bra klickrate ligger på 0,15% och över! 10 000 annonsvisningar bör alltså ge 15 klick! Klick kan man hård-dra till "besök i butiken”.