CPM = CPT = Cost per 1000 annonsvisningar
CPC = Cost Per Click - Används inte av Skånska Mediahuset. Enda stället vi använder detta på är Advetorials på webben.
CPA = Cost Per Action - Kostnad per handling som besökaren gör, kan vara per click, per like, per registrering av nyhetsbrev, eller ”kontakta mig” tjänst eller genomförande av tävling/enkät och slutligen per köp.
CPO = Cost Per Order - Kostnad per köp/beställning sista steget och slutliga målet för de som har e-handel, eller prenumerationsbeställning som oss.
ROS = Run Of Site - Annonsen sprids ut över hela siten och har ingen direkt styrning.
BEGÄRD PLACERING - Kan vara en önskad sektion, antal gånger annonsen får visas per dag, per besökare eller per månad osv. Kan också vara att man styr den mot ort - ip baserat.
SOV = Share Of Voice - Del av totalen. Exempel: Vi har 100 annonsvisningar på startsidan och kunden har köpt 50 av dessa, då är kundens andel av totalen (SOV) 50%. Kunden vill ha 25% SOV på startsidan, då får kunden 25 annonsvisningar
KLICKRATE - Antalet klick delat med antalet annonsvisningar. En bra klickrate ligger på 0,15% och över! 10 000 annonsvisningar bör alltså ge 15 klick! Klick kan man hård-dra till "besök i butiken”.